Inhoud
Ondersteunende zienswijze voor intrekken vergunningen eendenslachter Tomassen
Op 3 september 2025, gepubliceerd op 16 september jl., nam het college van burgemeester en wethouders van Ermelo een (aanvullend) ontwerpbesluit met het voornemen om de door Tomassen Duck-To B.V. aangevraagde vergunningen te weigeren en de voor de inrichting van Tomassen Duck-To B.V. huidige, vigerende vergunningen in te trekken. Tot 29 oktober was het mogelijk een zienswijze in te dienen. Animal Rights deed dat. Lees de tekst hieronder.
Lees er verder alles over in: BREAKING! - INTREKKING ALLE VERGUNNINGEN EENDENSLACHTER TOMASSEN DUCK-TO NABIJ
Animal Rights stelt voorop geen bezwaren te hebben tegen de inhoud van voornoemd ontwerpbesluit. Voorliggende zienswijze geldt dan ook uitsluitend als steunbetuiging aan uw college om in het besluit te volharden.
Bovendien geeft Animal Rights in deze zienswijze nog (aanvullende) informatie ter ondersteuning van het ontwerpbesluit.
Uit het ontwerpbesluit is gebleken dat de aangevraagde vergunningen worden geweigerd op grond van de Wet Bibob. Het besluit berust tevens op redenen van goede ruimtelijke ordening, omdat de raad in oktober besloot om de verklaring van geen bedenkingen, nodig voor een nieuwe omgevingsvergunning, te weigeren.
Daarnaast is het college voornemens om de aan Tomassen Duck-To B.V. op 8 oktober 2002 verleende (revisie-)omgevingsvergunning en de op 31 juli 2006 verleende omgevingsvergunning voor het veranderen van de inrichting, alsook de eerder verleende omgevingsvergunningen in te trekken, op grond van de Wet Bibob.
In het kader van de geheimhoudingsplicht, zoals verankerd in de Wet Bibob, is het Animal Rights niet bekend om welke feiten en omstandigheden het gaat. Echter, uit eigen onderzoek, zoals bijvoorbeeld gepubliceerd in de navolgend genoemde artikelen staat vast dat Tomassen Duck-To structureel de Wet Dieren overtreedt:
EENDENSLACHTER TOMASSEN DUCK-TO BEBOET VOOR HET LIJDEN VAN RUGLIGGERS: 2X € 4.625,00.
DE INSPECTIERAPPORTEN VAN 2023 - ELLENDE BIJ EENDENSLACHTER TOMASSEN ONVERANDERD
DE INSPECTIERAPPORTEN VAN 2024 - EENDENHEL TOMASSEN DUCK-TO
OOK IN 2022 ONBESCHRIJFELIJK DIERENLEED BIJ EENDENSLACHTER TOMASSEN DUCK-TO
ONDERZOEK: ONVERDOOFD KELEN, LEVEND BIJ HET AFVAL EN VELE ANDERE WANTOESTANDEN BIJ TOMASSEN
DE BOETES DIE TOMASSEN WEL KREEG
STRUCTUREEL DIERENLEED BIJ EENDENSLACHTER TOMASSEN DUCK-TO
OOK IN 2018 GING ER WEER VEEL MIS BIJ EENDENSLACHTER TOMASSEN
INVAL BIJ EENDENSLACHTER TOMASSEN DUCK-TO VANWEGE EENDENVLEESFRAUDE
Animal Rights wil daarbij benadrukken dat het bij overtredingen geconstateerd door de NVWA in het slachthuis om het topje van de ijsberg gaat vanwege de institutionele terughoudenheid van de NVWA in het opleggen van sancties. Naast de ‘onherroepelijke boetes’ zouden ook de uitgedeelde ‘schriftelijke waarschuwingen’ en ‘niet akkoord’ bevindingen uit de inspectierapporten moeten worden meegewogen.
Daarnaast dienen ook de lasten onder dwangsom die zijn opgelegd voor overtredingen van verschillende vergunningen te worden meegewogen, zoals:
• Overtreden werktijden
• Houden teveel eenden
• Stelselmatig overschrijden van het zogenaamde stun-stick tijdsinterval
• Overtreden aantal transportbewegingen
• Illegaal gebruik percelen
• Illegaal in bedrijf zonder natuurvergunning
Omdat Tomassen Duck-To 'ketenregisseur' is van de eendensector in Nederland zouden volgens Animal Rights ook de overtredingen en opgelegde boetes bij zijn eendenmesters, transporteurs en vangploegen meegewogen moeten worden. Zie bijvoorbeeld:
NIEUWE BEELDEN: EENDEN WORDEN NOG ALTIJD MISHANDELD TIJDENS HET VANGEN EN LADEN!
GEEN WAARSCHUWING MAAR BOETE VOOR EENDENMISHANDELING
EENDEN DOODSLAAN VOOR DUMMIES
ZIEKTE, HITTESTRESS, MASSALE STERFTE EN ONNOEMELIJK LIJDEN OP NEDERLANDSE EENDENHOUDERIJEN
Met voornoemde voorbeelden is naar het oordeel van Animal Rights voldoende gebleken dat Tomassen Duck-To B.V. strafbare feiten heeft gepleegd bij activiteiten die overeenkomen of samenhangen met activiteiten waarvoor de in te trekken vergunningen zijn verleend.
Uit het Bibob-advies en eigen onderzoek van Animal Rights blijkt dat de betreffende strafbare feiten zijn gepleegd bij de inrichting waarop de aangevraagde en de vigerende vergunningen betrekking hebben. Daarnaast gaat het om feiten waarvan de aangevraagde en de vigerende vergunningen het mogelijk maken (kunnen faciliteren) om deze te plegen.
SLOTSOM
Gelet op het voorgaande verzoekt Animal Rights het college om het ontwerpbesluit te bekrachtigen in het definitieve besluit en Animal Rights een afschrift te sturen van het definitieve besluit wanneer deze is genomen.